• Investitura imparatilor in perioada Bizantului

    După convertirea împăratului Constantin (306-337) la credința creștină (313), împărații sunt consideraţi oameni providențiali aleși de însuși Dumnezeu pentru a-l reprezenta pe pământ. Teologii creștini au stabilit mereu o paralelă între, pe de o parte, poliarhia (forma de guvernământ în care conducerea statului este exercitată de mai multe persoane concomitent) națiunilor păgâne, divizate între ele prin războaie și politeism, și, pe de alta, monarhia imperială și dogma unității divine: un singur Dumnezeu în ceruri, un singur împărat pe pământ. Precum în ceruri toți îngerii sunt supuși voinței divine, pe când diavolii sunt nesupuși, la fel ca barbarii, tot așa și pe pământ, chiar dacă există mai multe popoare neîmblânzite, unul singur, poporul roman, este destinat să conducă.


    votre commentaire
  • Saint Antoine le Grand: la vie monastique

    Un jour que Jésus était interrogé sur la possibilité de divorce décrétée par la loi de Moïse, les disciples manifestèrent une réaction pleinement humaine : « Si telle est la condition de l’homme avec sa femme, mieux vaut ne pas se marier. Mais Jésus leur dit : Tous ne comprennent pas cette parole, mais ceux à qui cela a été donné. Car il y a des eunuques qui sont devenus tels du sein de leur mère ; il y a aussi des eunuques qui le sont devenus par le fait des hommes ; et il y a des eunuques qui se sont faits eunuques eux-mêmes à cause du Royaume des cieux. Que celui qui peut comprendre, comprenne ! (Mt 19, 10-12) ».

    Cette réaction montre que, dès le début, l’Eglise a tenu présenter un message qui fait naître dans le cœur des hommes le désir de sainteté. Le mariage vécu en conformité avec la révélation biblique est le symbole de l’union du Christ, l’Epoux, avec l’Eglise, l’Epouse, pour laquelle il a donné sa vie. 


    votre commentaire
  • Computul Pascal in timpul Sfantului Atanasie de Alexandria

    Episcopul Alexandriei trimitea în fiecare an o scrisoare pentru a informa creştinătatea Egiptului despre data Paştelui şi a postului pregătitor. Înaintea conciliului din Niceea mai multe discuţii aprinse au avut loc asupra acestui subiect . Alexandria, centru intelectual şi ştiinţific, a fost însărcinată să calculeze această dată şi episcopul de Alexandria s-o comunice celorlalte Biserici egiptene. În cele ce urmează vom încerca să redăm în linii mari procedeele unui asemenea calcul. Beneînţeles, cum este uşor de imaginat, complexitaţile şi dificultăţile nu au lipsit. Cu toate acestea, episcopii alexandrini a luat în serios această misiune în serviciul Bisericii Egiptului şi, ajutaţi de cercul astrologilor din Alexandria, au stabilit an de an data sărbătorii Paştelui. 

    La origine, egiptenii calculau timpul datorită lunilor alternative de 29 şi 30 de zile. În schimb, din cauza dificultăţii de a stabili un an lunar fix au adoptat anul solar. Acesta număra 12 luni de câte 30 de zile fiecare. Cinci zile suplimentare se ajuta la fiecare an pentru a atinge cifra de 365 de zile. Începutul anului a fost fixat în prima zi a inundaţiei, zi care, în acel timp, corespundea cu răsăritul lui Sirius  la 30 de grade latitudine. Totuşi, anul de 365 de zile nu reprezintă încă adevăratul an solar deoarece odată la patru ani răsăritul lui Sirius cădea cu o zi de întârziere. Doar după 1461 de ani el coincidea din nou cu momentul când a început numărătoarea anului solar. Astfels s-a ajuns la concluzia ca 1461 de ani de 365 de zile, an solar, este echivalentul la 1460 de ani de 365 şi ½ zile, an Sirius. Acesta din urmă a fost adoptat. Arheologii constată că deja în 2480 î.C. anul Sirius era în folosinţă.

     

     

     

     


    votre commentaire
  • Euharistia face Biserica - Biserica face Euharistia 1. L'Église vit de l'Eucharistie (Ecclesia de Eucharistia vivit). Cette vérité n'exprime pas seulement une expérience quotidienne de foi, mais elle comporte en synthèse le cœur du mystère de l'Église. Dans la joie, elle fait l'expérience, sous de multiples formes, de la continuelle réalisation de la promesse: « Et moi, je suis avec vous tous les jours jusqu'à la fin du monde » (Mt 28, 20). Mais, dans l'Eucharistie, par la transformation du pain et du vin en corps et sang du Seigneur, elle jouit de cette présence avec une intensité unique. Depuis que, à la Pentecôte, l'Église, peuple de la Nouvelle Alliance, a commencé son pèlerinage vers la patrie céleste, le divin Sacrement a continué à marquer ses journées, les remplissant d'espérance confiante. À juste titre, le Concile Vatican II a proclamé que le Sacrifice eucharistique est « source et sommet de toute la vie chrétienne ». « La très sainte Eucharistie contient en effet l'ensemble des biens spirituels de l'Église, à savoir le Christ lui-même, notre Pâque, le pain vivant, qui par sa chair, vivifiée par l'Esprit Saint et vivifiante, procure la vie aux hommes ». C'est pourquoi l'Église a le regard constamment fixé sur son Seigneur, présent dans le Sacrement de l'autel, dans lequel elle découvre la pleine manifestation de son immense amour. 


    votre commentaire
  • Doua visuri asemanatoare, insa privite din perspective diferite si cu implicatii teologice si de viata diferite... un "visator" era discipol al lui Arie, ereticul secolului al IV-lea; celalalt era un discipol al lui Atanasie, episcopul Alexandriei, campionul "ortodoxiei" niceene impotriva lui Arie. Cititi-le cu atentie... l'intention fait la difference

     

     

     


    votre commentaire
  • Syllabus - Curs: Evanghelizare prin mass-media

    Cu toţii ştim ce sunt mijloacele de comunicare. Putem prezenta diferite tipuri, de la telefon la Facebook. Cu toţii ştim ce înseamnă conceptul de nouă evanghelizare. Este un răspuns la criza credinţei şi a vieţii creştine în ţările a căror istorie este legată de Evanghelie, în “ţările cu veche evanghelizare”. Răspunsul la întrebarea: “Care este rolul mijloacelor de comunicare în noua evanghelizare?” pare simplu.

    Putem folosi mijloacele de comunicare: pentru a răspândi credinţa sau informaţiile despre Biserică şi despre viaţa creştinilor; pentru a crea, a menţine şi a dezvolta comunităţile noastre. Pe de altă parte, ştim că mijloacele de comunicare sunt folosite şi cu scopul de a răspândi idei şi stiluri de viaţă care nu corespund celei creştine. Rolul mass-media în noua evanghelizare poate să fie văzut ca un instrument util, ca o provocare sau un obstacol în calea transmiterii credinţei creştine (al mediatizării credinţei). Acest mod simplu de a vedea rolul mass-media constituie punctul de plecare pentru a dezvolta perspective mai diferenţiate şi aprofundate. (Extras din conferința Pr. Zenon Hanas, ținută în 27 sep. 2012, publicată în traducere roănească pe situl: http://lumea.catholica.ro/2012/10/rolul-mass-media-in-noua-evanghelizare/)


    votre commentaire

  • votre commentaire
  • Fapte, 17: 22 Atunci Paul, stând în picioare în mijlocul Areopagului, a spus: "Bărbaţi atenieni! Din tot ceea ce văd, constat că voi sunteţi foarte religioşi. 23 Căci, străbătând cetatea şi observând cu atenţie monumentele voastre sacre, am găsit şi un altar pe care este scris: «Dumnezeului necunoscut». Aşadar, cel pe care îl cinstiţi fără să-l cunoaşteţi, pe acesta vi-l vestesc.
        24 Dumnezeu, care a făcut lumea şi toate câte sunt în ea, cel care este Domnul cerului şi al pământului, nu locuieşte în temple făcute de mână [de om], 25 nici nu este slujit de mâini omeneşti ca şi cum ar avea nevoie de ceva, el care dă tuturor viaţă, suflare şi toate. 26 El a făcut dintr-unul singur tot neamul omenesc care să locuiască pe toată suprafaţa pământului, i-a fixat timpuri determinate şi hotare între care să locuiască 27 pentru a-l căuta pe Dumnezeu, fie şi numai bâjbâind, şi să-l găsească, deşi nu este departe de fiecare dintre noi.
        28 Căci în el trăim, ne mişcăm şi suntem, cum au spus şi unii dintre poeţii voştri:
        «Căci suntem şi noi din neamul lui».

     

     


    votre commentaire
  • Dragi studenti,
     
    aici aflati notele de curs de la ultima noastra intalnire pentru a va folosi ca sprijin in realizarea lucrarii ce va conta pentru examenul de validare al cursului;
     
    trebuie sa raspundeti la toate intrebarile puse acolo, iar in total lucrarea nu trebuie sa fie sub 5 pagini dar nici mai mare de 7 pagini.
     
    cat despre scrisoarea pe care Paul ar fi putut-o scrie comunitatii din Atena, nu mi se pare asa de complicat... Paul a scris pentru toate comunitatile pe unde a trecut cel putin cate o scrisoare, doar atenienilor nu le-a scris nimic. Va ramane voua sa inventati ce le-ar fi putut scrie lor atunci, si nu le-a scris. Tinand seama de notele de curs si de explicatiile din sala de curs ar cam trebui sa puteti imagina o scrisoare, fie ea de o jumatate de pagina sau de o pagina, in care Paul isi exprima indignarea fata de refuzul mesajului său, sau bucuria ca totusi unii au acceptat credinta si au primit botezul, sau bucurie amestecata cu tristete, etc.
    pentru a doua proba in vederea examenului de validare a cursului, am cerut sa va ganditi la un subiect ce are legatura cu evanghelizarea si massmedia, sa-mi propuneti mie proiectul vostru (care poate consta in alcatuirea unui blog, sau al unui site, sau citirea unei lucrari de specialitate, sau o emisiune de tv, sau ceva de gen) iar apoi sa va pregatiti ca sa expuneti acea lucrare/proiect inaintea colegilor vostri timp de 15-20 minute.
    ganduri bune si bucurie tuturor... fr. Lucian.


    votre commentaire

  • votre commentaire


    Suivre le flux RSS des articles de cette rubrique
    Suivre le flux RSS des commentaires de cette rubrique