• Reflectii patristice despre Filioque

    Reflectii patristice despre Filioque

    După marea schismă din 1054, când un delegat al Patriarhului de Roma, Papa Leon al IX-lea, cardinalul Humber de Moyenmoutier, viitorul Papă Ștefan al IX-lea,  și Patriarhul de Constantinopol, Mihai Cerularie, au lansat verdictul de excomunicare reciprocă, Florența rămâne în istorie ca fiind tentativa cea mai semnificativă de unire a creștinilor într-o unică Biserică, unică mărturisire de credință, sub un unic Păstor, care la conciliul de la Constantinopol, în 381, s-a decis a fi episcopul Romei cu titlul onorific „primus inter pares – primul printre egali“, o traducere a expresiei utilizate de Ignațiu de Antiohia, „cel care prezidează în caritate“ (vezi, Ch.L. The Council of Florence, Cambridge, 1959). Documentele de la Florența atestă faptul că după dezbaterile și acordurile concluse la Florența, Bisericile s-au aflat unite și au trăit această unitate circa 40 de ani, mulți din episcopii care au participat la dezbateri, atât orientali cât și occidentali, au murit în unitatea Bisericii. Unii episcopi orientali, din cauza vârstei înaintate sau a bolii și a oboselii drumului, au trecut în lumea celor drepți la Florența sau la Roma, unde au aflat locul de veci lângă episcopii latini. De asemenea, tot din documentele de la Florența reieseReflectii patristice despre Filioque și faptul că atât orientalii cât și occidentalii au votat în favoarea dogmei filiochiste – Filioque – deja prezent în unele formule de credință orientale, QuimqueSimbolul de credință pseudo-atanasian, datând din sec V, precum și în scrieri patristice de limbâ greacă. Părinții conciliari au stabilit un dosar patristic de expresie greacă și de expresie latină în care erau prezente afirmații în favoare lui Filioque și de o parte și de cealaltă. Puțini sunt cei care s-au aplecat asupra acestui dosar pentru a-l analiza și a trage concluziile necesare în vederea unei mai juste formulări de opinie la adresa acuzației de introducere a lui Filoque în crezul de la Niceea-Constantinopol de partea creștină occidentală.


  • Commentaires

    Aucun commentaire pour le moment

    Suivre le flux RSS des commentaires


    Ajouter un commentaire

    Nom / Pseudo :

    E-mail (facultatif) :

    Site Web (facultatif) :

    Commentaire :